Mi határozza meg a közösségi hálózatokat a Facebookon?

Függetlenül attól, hogy új barátok, ismerősök vagy olyan iskolatársak vagyunk, akik az elmúlt tíz évben nem találkoztak egymással, az “Add me on Facebook” kifejezés valószínűleg előbb-utóbb felbukkan a beszélgetés során.

Az ilyen meghívással többnyire csak egyetlen szándéka van az embernek: a kapcsolattartás

De mostantól, hogy olyan sok különböző nyelvű Facebook felhasználó elérhető, lehetővé vált, hogy kifejezzék és megosszák gondolataikat, témáikat, kedvenc oldalaikat, csoportjaikat, hirdetéseiket, videóikat, képeiket … gyakorlatilag mindent. És az egész “megosztás” ötlet nem csak a barátokra korlátozódik, hanem a barátok barátainak és azoknak az idegeneknek is szól, akik ugyanazokat a dolgokat kedvelik. Nem abnormális jelenség, hogy „barátainkká” válnak azok az emberek, akikkel soha nem találkoztunk a való életben. Még azt sem kell megkérdezzük a 12 mérföldnyi távolságban lévő „barátunktól”, hogy mit ebédelt, mert a hírfolyamban láthatjuk a  menüjét.

Mindezt figyelembe véve, a Facebook mint közösségi oldal meghatározása egyszerűen nem elegendő többé. Talán a közösségi média-hálózat megfelelőbb. Valójában a Facebook olyan hírforrás, amely a nyilvánosság (vagy legalábbis, azoknak, akik veszik a fáradságot, és figyelik) figyelmét garantálja–és ahol 2011 októberének végétől folyamatosan szabályozzák az oldal tartalmát.

A zavaró témák ellen – mint például a nemi erőszak, vagy a halott csecsemőkről szóló viccek, zaklatást és lefejezést mutató pillanatfelvételek – a  Facebook hatóságai küzdenek, és igyekeznek eldönteni, hogy a tartalom valóban átlépi-e a véleménynyilvánítás szabadságának határát.

Bár a Facebook bocsánatot kért és megígérte, hogy felülvizsgálja a “vitatott, káros és gyűlölködő tartalmak” kezelését, miután rázúdult a kampánycsoportok, a hirdetők és a hagyományos média nyomása, ki mondhatja azt, hogy felelős az ügyért? Vajon Mark Zuckerberg valaha is elképzelte-e magát, vagy alkotását, amit felelőssé teszik azért, hogy a tagok milyen nyilvános tartalmakat töltenek fel, osztanak meg, látnak, vagy hallanak a felületen? Megkérdeztek-e valakit valaha a “zavaró” tartalom tényleges forrásáról?

A Facebook szerényen indult: néhány egyetemi ismerős és barát közös webes felületeként

Aztán más egyetemi hallgatók is bekerültek, mert valaki a barátok körén kívülről véletlenül belebotlott (és nagyon is tetszett neki), és aztán… a világ többi része is csatlakozott. A tartalom szabályozása az elején soha nem volt probléma –ki más figyelte volna, mint maga a felhasználói közösség? És mivel a mennyiség olyan kevés volt, könnyű volt eltávolítani az oda nem illő tartalmakat anélkül, hogy sok konfliktus lett volna belőle.  De most, hogy mindenki résztvevő, nem mindenki képes erre, és fog örülni ennek.

Annak ellenére, hogy a Facebook elismerte és kötelezte magát, hogy igazodik a társadalom igényeihez, az emberek, úgy tűnik, hogy elfelejtik, hogy a zavaró tartalom megállítása nem szünteti meg az azért felelős emberek csoportjainak ilyen irányú céljait, és végrehajtási szándékát. A Facebook nem tudna egyedül cenzúrázni – végül is a közösség segít ebben és egyfajta közvetítőként jár el, és eldönti, hogy, mi a “jó” vagy “rossz”.

Természetesen a zavaró tartalmak kizárása a közösségi médiából lassítja az ilyen irányú eszmék terjedését és eljutását a fiatalokhoz és a gyermekekhez, de ez nem váltja ki a társadalom tagjai részéről történő szükséges fellépést.

Babelcube: Egy fordító tapasztalatai

Ez Ligia Ribeiro vendégposztja. Ligia brazil, São Paulo-ban él, és szabadúszó fordító angol és spanyol nyelvről brazil, portugál nyelvre. Ebben a posztban Ligia írja le tapasztalatait, mint irodalmi fordító a Babelcube-on keresztül, ami egy olyan honlap, amely segít a szerzőknek fordítókkal kapcsolatba kerülni, csak a jogdíjakra vonatkozó irodalmi fordítási feladatokkal.

Megjegyzés!

Ez a bejegyzés nem arra lett szánva, hogy az ingyen munkát vagy csak a jogdíjak alapján fizetett munkát reklámozza, vagy akár a Babelcube-ot reklámozza. Ez egyszerűen egy fordító tapasztalata ezzel az opcióval kapcsolatban, ha úgy dönt, hogy ezzel foglalkozik. Én (Corinne) számos kérdést kaptam azoktól a fordítóktól, akik hallani akartak valakiről, aki a Babelcube-on keresztüli fordítási projektet végezett el, beleértve a pénzügyi részleteket is. Köszönöm Ligia őszinteségét abban, ahogy megosztotta a részleteket a munkájáról.

Sok éven át a globális vállalatok vezetői asszisztenseként gyakran megkértek arra, hogy vállalati dokumentumokat fordítsak a gyógyszeripar és az élelmiszeripar számára. 2016 óta az időmet és erőfeszítésemet kizárólag a fordításra fordítottam. Be kell vallanom, hogy soha nem jutott eszembe, hogy lefordítok egy könyvet. Valójában sok kérdésem volt, mint például: “Hogyan találhatok egy könyvet a fordításhoz? Hogyan tudnék kapcsolatba lépni a szerzőkkel, és tudnám megkérni őket, hogy engedjék meg hogy lefordítsam az egyik könyvüket? Lehetséges volna lefordítani egy könyvet még akkor is, ha nem vagyok tapasztalt az irodalmi szövegek fordításában? ”

Sok-sok kétség között – egy nap az interneten böngészve megtaláltam a Babelcube-ot.
A Babelcube honlapja egyszerűen használható; nem sokáig tartott megcsinálni a saját profilom. A menüsor egyik ikonját “Csapatoknak” nevezik, ha egy könyv fordítását más fordítókkal szeretném megosztani, ami abban az időben nem érdekelt engem. Szóval, rákattintottam a “Könyvek” opcióra, és úgy éreztem, hogy valódi esélyt kaptam arra, hogy lefordítsak egy könyvet. Ezen az oldalon láttam, hogy több könyvműfaj is a rendelkezésemre áll.

Az egyik opció az ilyen lehetőségekről: léteznek olyan műfajok, amelyekben sok olyan könyvet lehet találni, amely a fordításhoz rendelkezésre áll. Azonban másokban nem. Tehát nyitottnak kell lenni több fajta műfajra is abban az esetben, ha elsőre nem találja meg azt, amit keres.

Az első könyvfordításom

Úgy döntöttem, hogy egy misztikus regényt választok,amely az egyik kedvenc műfajom. A Babelcube honlapján található utasításokat követve egy rövid mintaoldalt és a könyv első 10 oldalát lefordítottam, és elküdtem közvetlenül a szerzőnek. Az egész folyamat a weboldalon keresztül történik, így nem kell üzeneteket váltania privát e-mail használatával.
Közel öt nappal később, miután nem kaptam választ a szerzőtől, úgy döntöttem, hogy másik könyvet választok. Azt is meg kell említenem, hogy nem állt szándékomban több száz oldalas könyvet lefordítani. Ez volt az első tapasztalatom, és nem akartam, hogy frusztráló legyen. A második választásom egy 7.320 szóból álló könyv volt, egy olyan műfajban, melyet jobban ismerek (üzlet), a munkakeresés témakörében. Újra kezdtem. Fordítottam a mintaoldalt és a könyv első 10 oldalát. Kevesebb, mint öt nappal később megkaptam a szerző jóváhagyását, és a teljes könyvet lefordítottam. A fordítás kb. Két hetet vett igénybe, majd elküldtem a szerzőnek, és három nappal később írt nekem egy e-mailt, amelyben dicsérte a fordításomat, és megkérdezte, hogy le tudnám-e fordítani egy másik könyvét, amit meg is tettem.

Azonban más kérdések vetődtek fel bennem: “Két könyvet lefordítottam, de mi a helyzet a jogdíjakkal? Mikor kapnám meg? Honnan tudhatnám, hány könyvet értékesítettek? “Mindezen kérdésekre hamarabb kaptam választ, mint gondoltam. Közel öt nappal a végleges fordítást követően a Babelcube arról tájékoztatott, hogy milyen online értékesítési csatornák vannak a könyvek kiadásában.

Íme, egy javaslat: a marketing mindent visz

Amikor a könyv megjelent, attól függően, hogy melyik témát választottam, olyan arányban vonzotta az olvasók figyelmét, és ennek következtében növelhettem az értékesítési mennyiséget és a jogdíjakat. Tehát elengedhetetlen, hogy az emberek ismerjék a könyvet, amelyet a szociális hálózatokon keresztül lefordítanak.

A jogdíjak a fordításhoz

A jogdíjak átvételét illetően, az én esetemben egy darabig eltartott, amíg megkaptam őket, pontosan kilenc hónapig. A második könyv befejezett fordítását 2016 júliusában adták át a szerzőnek, decemberben pedig az első jogdíjakat (1,31 dollár) jelentettem be. A fent említett ismertetés – a marketing fontosságáról – megváltoztathatott volna mindent, de mivel más projektekben (technikai és audiovizuális fordítás) is részt vettem, nem fektettem bele időt és elég erőfeszítést ahhoz, hogy az emberek megismerkedhessenek a könyvvel, amit lefordítottam.
Talán csodálkozik: “Miért kellett kilenc hónap ahhoz, hogy megkapjam a pénzem?” Ez azért van, mert a Babelcube csak akkor teszi lehetővé, hogy megkapjuk a jogdíjat, ha a mérleg meghaladja a 10 dollárt. Ellenkező esetben a mérleg átkerül a következő hónapra, amíg el nem éri a 10 dollárt. És ezt tettem. 2017 áprilisában a jogdíj egyenlegem elérte a több mint 10 dollárt, és a pénzemet átutalták a PayPal számlámra. A Babelcube a PayPal számláján keresztül fizet. Ha nincs PayPal számlája, akkor közvetlenül csatlakozhat a PayPal számlához vagy a Babelcube linkjén keresztül is elérheti a PayPal-t, létrehozhat fiókot és összekapcsolhatja bankszámlájával. Ez egy nagyon egyszerű folyamat.

Mivel nem vagyok amerikai állampolgár, és az én országom (Brazília) nem rendelkezik adózási szerződéssel az Egyesült Államokkal, így nem tudtam átvenni a jogdíjak teljes összegét. Valójában volt munkaadó által levont és befizetett adóm, mely körülbelül a jogdíjak 30% -át tette ki. Így ki tudtam volna venni a 7,86 dollárt. A Babelcube oldalán további információk találhatók az adókról és az adóegyezményt adó országok listájáról.
Minden hónapban kapsz egy e-mailt a Babelcube-tól a jogdíjakkal kapcsolatos számlaegyenleg adatokkal kapcsolatban. Miután megkaptam a pénzt, kaptam egy üzenetet, amelyben tájékoztattak, hogy a fiókom egyenlege 5,54 USD. Ha ismét eléri a 10 dollárt, akkor visszavonhatom.

Ha azt kérdezi, hogy ajánlom-e a Babelcube-t, azt mondanám, hogy “igen”. Összességében a Babelcube egy érdekes módja a könyvfordítási projektek megtalálásának. Úgy vélem, hogy a díjak megszerzése ösztönzőként hat és örömmel tölti el az embert, amikor a szerző azt mondja, hogy nagyszerű munkát végzett, és arra kéri Önt, hogy folytassa a könyvei fordítását.

Nem is beszélve arról, hogy ezek a fordítások beilleszthetők a portfolióba is. Ha érdeklődik az irodalmi fordítás iránt, mindenképpen érdemes megfontolni a Babelcube használatát.

Egy jövedelmező mellékvonal: szerkesztés a nem anyanyelviek számára

Egy fordító oldaláról: A nem anyanyelvű angol tudományos írások szerkesztése

“A kézirat rosszul lett megírva és túl sok nyelvtani és mondattani hibát tartalmaz. Az eredmények ígéretesek, de a tanulmány alapos felülvizsgálatot igényel, hogy alkalmas legyen a The Journal of Astounding Scientific Developments című folyóiratban való közzétételre.„

Az angol nyelven publikáló, azonban más anyanyelvvel rendelkező tudósok által írott szövegek szerkesztése viszonylag gyakori feladat a szabadúszó fordítók számára. A siker mértéke a cikk közzététele, miután dolgoztunk rajta. Még jobb, ha a szerző későbbi kéziratokat küld a benyújtásuk előtt, hogy elkerüljék a kritika vagy elutasítás fájdalmas lépését. Mi megbízható partnerré válunk.

A szerkesztési ügynökségek és a szerkesztési szolgáltatásokat nyújtó tudományos kiadóházak is kiemelkedő szerepet töltenek be ezen a piacon, de én nagymértékben ragaszkodom a jövedelmezőbb magánügyfelekhez. Más munkaforrások a végzős diákok, akiknek szükségük van egy szerkesztőre a hosszú szakdolgozatukhoz, de valójában nem engedhetik meg maguknak. Gyanítom, hogy ez egy nagy lépés lehet ezen a területen, ha tapasztalatot akarsz, de nem ebből fogod kifizetni a számláidat.

Tehát tapasztalatom szerint az egyetemi tudós angolul ír, ami nem az anyanyelve. Folyóiratcikkeket, támogatási javaslatokat, összefoglalókat és kísérő dokumentumokat egyaránt küldenek. Mindez több tervezeten megy keresztül a benyújtási határidőig.

Ez a munka természetesen illik hozzám, mert nehéz tudományt tanulok, és tudományos szövegeket fordítok a munkám nagy részében. Leginkább kémiával és a vegyiparhoz kapcsolódó szövegekkel dolgozom. Nem anyanyelvi szerkesztői munkákat kaptam 12 éven át folyamatosan, amikor szabadúszó fordító voltam. A munka a ProZ.com profilomon keresztül érkezett, azoktól a professzoroktól, akikkel a kémiai hálózatépítő rendezvényeken találkoztam, és a Franciaországban élő fordító kollégáimtól, akik megemlítették a nevemet ottani egyetemistáknak. 2016-ban a nem anyanyelvi szerkesztés a számlázható bevételemnek valamivel több mint 10% -át tette ki. Soha nem hirdettem magam ezen a területen – ez valóban olyasmi ami csak az utamba került.

Mi különbözteti meg ezt a munkát a kétnyelvű szerkesztéstől vagy az anyanyelvi írók által készített szövegek szerkesztésétől?

Nyilvánvaló, hogy van pár párhuzam más szerkesztési munkával is, például a hibák és az inkonzisztenciák javításával, de az erősebb forrásnyelvi interferencia miatt eltér egymástól. Lehet, hogy módosítania kell az elválasztást, de nem valószínű, hogy bármikor kutatnia kellene műszaki fogalmakat. Egy másik tényező az, hogy talán nem ismeri a szerző anyanyelvét, ezért nem tud úgy olvasni a sorok között, ahogyan akkor szokott, ha ismeri a “másik” nyelvet.

Egy másik dolog, ami ezt megkülönbözteti a fordítástól, hogy következetesen kapcsolatban kell lenni a szerzőkkel. Természetesen ez lehet a helyzet a normál fordítási vagy szerkesztési munkában is, de úgy találom, hogy közvetlen ügyfeleimnél is rendszerint inkább egy ugyanott dolgozó kapcsolattartóval kommunikálok, mint a szerzővel.

Árazás

Az ügyfeleknek nem kell tudniuk, mennyi időt töltöttünk el a fordítással. Azt kell értékelniük, hogy mit érünk el.

Annak becsléséhez, hogy mennyi ideig fog tartani a munka, meg kell állapodnunk a szerkesztés mértékéről. Ezek a kategóriák:

• Másolás szerkesztése (formázás, nyelvtan, írásjelek)
• Nyelvi szerkesztés (stílus, szemantika)
• anyagi szerkesztés
• Fejlesztési szerkesztések

Szeretek szerkeszteni a fordítási gyakorlatom részeként, hiszen növeli a változatosságot!

Oxford vessző 10 millió dollár értékben?

A 10 millió dolláros Oxford vessző

Mostanra már biztosan hallotta a 10 millió dollárt érő Oxford vessző történetét. Lényegében egy maine-i székhelyű tejfeldolgozó cég akár 10 millió dolláros túlóradíjat is fizethet a tehergépkocsi-vezetőknek, és a tettes egy vessző az államjogban. A vita középpontjában egy maine-i munkajogi záradék található, amely felsorolja az állami túlórázási törvények alól mentesített munkákat. Ez nagy ügy, mert – mint sok más amerikai államban – a maine-i munkáltatóknak is az órabér másfélszeresét kell fizetniük a túlórákért.

A záradék kimondja, hogy a következő feladatokat végzők nem jogosultak a túlórára:
“A dobozolás, feldolgozás, tartósítás, fagyasztás, szárítás, forgalmazás, tárolás, csomagolás a szállításra vagy a terjesztésre: (1) Mezőgazdasági termékek; (2) Hús és haltermékek; és (3) Romlandó élelmiszerek. ”

A tejipari vállalat teherautó-vezetői nemrégiben szünetet tartottak a romlandó ételek elosztásában, és sikeresen azzal érveltek, hogy a “szállítás” és a “terjesztés” közötti vessző hiánya azt jelzi, hogy a “csomagolás a szállításra vagy a terjesztésre” egy feladat, nem pedig kettő, így túlóradíjra jogosultak, 10 millió dollárra. Ha a záradék úgy szólna, “csomagolás a szállításra, vagy terjesztés …”, akkor nyilvánvaló lenne, hogy a csomagolás és a terjesztés két különálló feladat, és egyik sem fizethető.

Nagyon ajánlom, hogy hagyja abba, amit éppen most csinál, és olvassa el ezt a New York-i cikket a tiszteletreméltó Mary Norris-tól. A cikkében Norris összegzi a helyzetet. “Semmi, de semmi – káromkodás, transzszexuális névmások, aposztrófálással való visszaélés – nem izgatja a nyelvtan stréber szenvedélyét annyira, mint a sorozatos, vagy Oxford, vessző.” Így igaz.

Az Oxford vessző-gyűlölők a soros vesszőket durvának, zavarónak és teljesen feleslegesnek gúnyolják. A védők olyan fordulatokra mutatnak rá, mint például: “Szeretnék köszönetet mondani a szüleimnek, Ferenc pápának és Jézusnak”, mint a soros vessző értékének önálló bizonyítéka.

A legkisebb ellenállás útja az, ha mindig használja az Oxford-vesszőt, mert az emberek így pontosan tudják, mire gondol. De mint valaki, aki 95% -ban az Oxfordi tábor van, én is egyetértek abban, hogy néha egyszerűen unalmas. A mondat, “A lányom szeret játszani softballt, focit, teniszt, gyep dartsot, és ping pongot,” valószínűleg túlélné anélkül az utolsó vessző nélkül.

De a lényeg, amit a nyelvtanárok oly gyakran kiemelnek – ha van esély a félreértelmezésre, akkor tartsd ott azt az átkozott vesszőt – ez az, amit a Portland, Maine Oakhurst Dairy a saját hibáján tanult meg.

Fordított aukciós munkaportálok: Van jobb út?

Bilingua: mindig a jobb út!

Fordított aukciós munkaportálok: Van jobb út?

 Az online munkaportálok koncepciója nagyszerű dolog. A megrendelők, akinek fordítóra (íróra, grafikusra, dizájnerre stb.) van szükségük, kiposztolhatják a projektjüket, rengeteg ajánlatot kaphatnak, majd kiválaszthatják az általuk legjobbnak tartott személyt. A fordítók (stb.) felvehetik a kapcsolatot az ügyféllel: olyan ügyféllel, aki kész arra, hogy rájuk bízza a munkát, ha úgy érzi, megtalálta a megfelelő személyt.

A valóságban azonban a helyzet bonyolultabb. A szokásos munkaportál-beállítások lefelé nyomják a versenyt. Az ügyfelek egy tonna ajánlatot kapnak, és általában nem igazán értik meg a vásárolt szolgáltatást, és így csak olyan tényezőkre támaszkodnak, amelyeket értenek. Általában ezek: az árak és a sebesség. Ezek olyan dolgok, amelyekkel a tapasztalt szakemberek valójában nem akarnak versenyezni. De mégis, a jelenség létezik: a tipikus munkaportál-árak egyre alacsonyabbak és alacsonyabbak. Nyilvánvaló, hogy nem szeretnék itt ujjal mutogatni, de az az egész olyan, mint amikor fogunk egy levesestálat, és beledobálunk mindenféle összetevőt, mint például:

A nyelvi szektornak (legalábbis az USA-ban), nincs gátja a belépés tekintetében. A kliensek gyors és egyszerű kapcsolatot igényelnek a fordítókkal. Az ügyfeleknek módjában áll potenciálisan olyan fordítót találni, aki nem drága. Egyre több ember látja a szabadúszó munkát életképes, “valós” karrierpályának. Egyre több ügyfél igényli több tartalom lefordítását szigorúbb határidőkkel.

A kezdő fordítóknak szükségük van egy belépési felületre a szektorban

Egyre több a részmunkaidős és a hobbi-fordító, aki nem akar, vagy nem szükséges számára, hogy teljes munkaidőben a fordításokból éljen. További fordítók, akik termelékenységnövelő eszközöket használnak, például TM, MT, beszédfelismerő programok, rájöttek, hogy kevesebb szóköltséggel kereshetnek magasabb óradíjakat.
Nem nehéz kitalálni, honnan fúj a szél. Ráadásul annak ellenére, hogy minden új munkaportál biztosít minket arról, hogy náluk másképp mennek a dolgok, még nem láttunk igazi nagy változást ezen a piacon.

Hallottam ugyan olyan szabadúszó fordítókról, akik jó ügyfeleket találtak a munkaportálokon, de úgy érzem, hogy ez inkább kivétel, mintsem szabály. De a kérdés ebben a bejegyzésben az, hogy van-e valami jobb út? Van-e mód arra, hogy az ügyfelek felvegyék a kapcsolatot a fordítókkal anélkül, hogy az fordított aukciós helyzetet teremtene? Válasz: Úgy gondolom, igen.

Úgy gondolom, igen, mert úgy tűnik, hogy a szabadúszó író világ ebbe az irányba mozdul el. Itt van a legutóbbi hozzászólás az egyik kedvenc, nem-fordító blogomról, Carol Tice weboldaláról: Csinálj Élő Írást. Ebben a posztban Carol négy “tartalomfaktort” vizsgál, amelyek úgy tűnik, inkább a minőségre, az ár-érték arányra és a leginkább testhezálló munkára összpontosítanak, nem pedig arra, hogy “milyen kedvező árat adhatok.” Miután elolvastam ezt a bejegyzést, körülnéztem, és láttam más szabadúszó írói munkaportálokat, olyan stratégiákat használva, mint például:
A webhely munkatársai kisszámú írót (például öt) választanak az egyes feladatokra, a hátterük és a profiljuk alapján. Ez felszabadítja az ügyfelet az alól, hogy több száz javaslatot nézzen át, túlterhelődjön, és csak a legolcsóbb / leggyorsabb személyt válassza ki.

Előszűrik azokat az írókat, akiknek megengedik, hogy profillal rendelkezzenek a webhelyen; nem vesznek be a körbe kezdőket, vagy olyan embereket, akik nem teljes munkaidőben szabadúszók. A fordítási munkaportálok ezt egy “prémium” szekció kialakításával érhetnék el, csak olyan fordítók beléptetésével, akik igazolják, hogy rendelkeznek tanúsítvánnyal, mesterképesítéssel vagy legalább X éves tapasztalattal, referenciákkal például.

Megköveteli az ügyfelektől, hogy jelöljenek meg egy minimum rátát, amiért kiposztolják a megbízásaikat. Néhány ilyen írói weboldal kifejezetten kijelenti, hogy “nincs munka kevesebbért, mint az X dollár per óra.” Néhány fordítási munkaportál is könnyen megtehetné ezt, mert már tudják a fordítók átlagos árait a webhelyeikről, (nincs munka az átlagos ráta alatt, például).

Hogy teljesen világos legyen, az a céljuk, hogy a minőségtudatos ügyfeleket összehozzák a professzionális írókkal. Megmutatva, hogy értéket adnak hozzá az írók szűrésével, vagy olyan konkrét írók kiválasztásával, akik jók lennének az ügyfél által adott megbízásra. Ez inkább egy gondolkodásmódbeli-elmozdulás, mint kézzelfogható tényező, de szerintem fontos.
Megköveteli az ügyfelektől, hogy nevezzék meg az áraikat előre, és ne azt nézzék, hogy ki milyen kevésért hajlandó elvállalni egy adott munkát.

Ez egy komoly kérdés. Rendszeresen mondom a diákoknak: “Nem tudod visszazárni a globalizáció szellemét a palackba, így meg kell találnod a módot, hogy a minőséggel, a szolgáltatással, a szakirányú ismeretekkel és a személyes kapcsolatokkal versenyezz az ügyfeleidért.” Az a tény, hogy az ügyfelek világszerte válogathatnak a fordítókból, nem fog megszűnni. De szerintem itt az ideje, hogy átértékeljük a munkaportál-modellt, és megkérdezzük, van-e jobb módja a dolgoknak?

Olvasó, rajtad múlik!

Valóban rövid marketing e-mailek: ne gondoljuk túl a dolgot

info@bilingua.hu

Valóban rövid marketing e-mailek: ne gondoljuk túl a dolgot

Sok szabadúszó fordító hajlamos túlgondolni a dolgokat. Igazából azt szeretnénk, ha csak egyszerűen jobbra fordulnának a dolgok, ahelyett, hogy azon kínozzuk magunkat, hogy minimum 37 féle módon romolhatnak el, és kikérjük legalább 93 kolléga véleményét, földig romboljuk az egyes projekteket, és újrakezdjük a semmiből,  stb. A túlgondolkodás sok különféle formában megjelenhet, de mindenekelőtt akadályozza a hatékony marketinget. Miért? Mert a hatékony marketing egyik kulcsa az egyszerűség. Számos szabadúszónak hiányosságai vannak a marketingben. Nem (nem), mert nem hatékony módon vannak jelen a piacon, hanem mert egyáltalán nincsenek jelen.

Íme, itt van az egyik út, hogy elkerüljük a túlgondolás csapdáját. Ne feledje, azt mondtam, hogy az “egyik út”. Nem azt, hogy “a legjobb út”, vagy, hogy “az egyetlen út”, hanem hogy az egyik út. Írjunk nagyon rövid marketing e-maileket, amelyek nagyon kevés teret hagynak a túlgondolásnak. Mint az alábbiak:

“Tisztelt Lewis úr! Német-angol egészségügyi fordító vagyok, és nemrég találkoztam az Ön weboldalával, miközben orvosi eszközöket forgalmazó cégeket kerestem. Ön a megfelelő személy, akivel beszélhetnék, hogy ajánljam fordítási szolgáltatásaimat? ”

“Tisztelt Ms. Thomas! Olasz-angol egészségügyi szakértő vagyok, és nemrég találkoztam ügynökségének honlapjával. San Diego körzetében élek, és szeretek helyi ügynökségekkel dolgozni. Hasznát tudja esetleg venni egy fordítónak az én nyelvpárommal és szakirányommal? ”

“Tisztelt Phillips asszony! Angol-spanyol fordító vagyok, aki az oktatásra szakosodott. Tankönyvkészítő cégeknek ajánlom fordítási szolgáltatásaimat. Ön a megfelelő személy, akivel erről beszélhetek?”

Ezek az e-mailek nem túlságosan közvetlenek, egyetlen céljuk a címzettel történő kapcsolatfelvétel, illetve azt a szándékot mutatják, hogy a potenciális ügyfeleket a legfontosabb üzleti tevékenységükön kívül keressük. Azonban vannak néhány előnyük. Hiszen rövidek vagyunk, lényegre-törőek, és tiszteletben tartjuk a címzett idejét.

Amikor hosszú e-mailt írunk valakinek, akit nem ismerünk és próbálunk eladni neki valamit, annak az esélye, hogy a címzett végigolvassa a levelet, a nullához közelít.

Ez a fajta e-mail azonban elkerüli ezt a problémát. Nagyon kevés időt vesz igénybe egy ilyen levelet megírni, de azt mutatja, hogy tudunk valamit a lehetséges ügyfélről; sokkal jobb, mint egy “Tisztelt Hölgyem / Uram!” típusú e-mail. Nem igényelnek széles körű választ a címzettől. Ismét: a “Kérem, lenne szíves elolvasni az élettörténetemet” típusú e-maileket majdnem mindenki törli, aki nem ismer minket. De ez a típusú e-mail arra kéri a címzettet, hogy hasonlóan tömör módon válaszoljon. “Persze!” „Vegye fel a kapcsolatot a marketingrészleggel…” vagy „Van most emberünk erre a pozícióra, de elmentem  a kapcsolattartási adatait”, mind elfogadható válasz, és mindössze 30 másodpercbe kerül.

Tehát ez nem egy művészi megközelítése a marketingnek. Ez egyfajta antitézise a szabványos marketig módozatoknak, ahol sok időt töltenek csupáncsak azzal is, hogy felvegyék a kapcsolatot az ügyféllel. De ha valamit meg akarunk tenni azért, hogy elkerüljük a marketinges erőfeszítéseink túlgondolását, akkor próbáljuk ki ezt.

PerfectIt: egy jó kiegészítő a szerkesztési arzenálhoz

PerfectIt: egy jó kiegészítő a szerkesztési arzenálhoz

Az egyik régi kedves ügyfelem nemrég azt javasolta, hogy fordítóik és szerkesztőik kezdjék el használni a PerfectIt-et, egy olyan szerkesztőeszközt, amely az MS Word-ön belül működik.

Miután kipróbáltam, nagyon hasznosnak találtam a funkcióit bizonyos típusú fordításokhoz. Ez itt nem a reklám helye, de úgy gondolom, hogy azoknak, akik angolra fordítanak, célszerű fontolóra venniük a PerfectIt hozzáadását a szerkesztési eszközeik arzenáljához.

A PerfectIt nem igazán helyesírási és nyelvtani ellenőrző, hanem a konzisztencia, a következetes stílus és a formázás kialakításában segít. Talán én hasznosabbnak találom, mint sokan mások, mert nem rendelkezem a legjobb belső konzisztencia-ellenőrzővel. Én vagyok az a személy, aki mindig visszapörget a dokumentumban, és elgondolkodik, hogy Vez. Ig.-et, vagy Vezérigazgató-t írtam az előző részben. A PerfectIt kiválóan alkalmas ilyen dolgokra.

A telepítés után MS Word programban működik, a navigációs szalagon lévő gomb segítségével. A PerfectIt elindítása után a megjelenése nagyon hasonlít az MS Word saját helyesírási és nyelvi ellenőrzőjéhez. Az eszköz különféle ellenőrzéseket végez, problémákat észlel, és megkérdezi, hogy szeretné-e javítani vagy átugrani őket.

Példaként, tegnap használtam a PerfectIt-t, hogy ellenőrizzek egy 5000 szavas fordítást. A file-t Trados-ban fordítottam, amely néhány beépített QA ellenőrzést tartalmaz. Aztán helyesírási és nyelvtani ellenőrzővel ellenőriztem MS Word-ben. Mégis, a PerfectIt számos olyan részt talált, amit célszerű volt javítani, mint például: olyan szavakat, amelyeket egyes helyeken kötőjellel írtam, máshol meg nem (kevésbé felhasznált, kevésbé-felhasznált). Olyan szavakat, amelyeknek két különböző írásmódja létezik, és mint a kettő helyes (felett, fölött).

Olyan kifejezések, amelyeket néhány helyen nagybetűvel írtam, máshol meg nem (a Kormány napirendjével, a kormány napirendjével). Olyan szakaszok, amelyek ellentmondásos írásjelekkel zárultak. A PerfectIt megkérdezte, hogy mivel szeretném lezárni a felsorolást, vesszővel vagy pontosvesszővel, majd alkalmazta a szabályt. Továbbá szinkronizálja a nagybetűs részeket a fejezetek fejléceiben (Kezdő Nagybetű, vagy CSUPA NAGYBETŰ).

Kiszűri azokat a mozaikszavakat, amelyeket többször is definiáltam, nem csak egyszer. Kiszűri a különböző egyéb következetlenségeket, amelyeket nehéz megtalálni a Word-ben, hacsak nem használjuk a makrókat és a szabályos kifejezéseket: a 10 alatti számok nincsenek betűzve, vagy ha az ezresek elválasztásai helytelenül szerepelnek az európai formátumból átalakított számok esetében, stb.

Az 5.000 szavas dokumentum ellenőrzési folyamata körülbelül 10 percet vett igénybe.

Természetesen az kikötés, hogy a dokumentumnak MS Word-ben kell lennie, mert a PerfectIt nem működik önálló programként. Lehetséges, hogy egy hasonló folyamatot össze lehet csapni Word makrók és szabályos kifejezések használatával, vagy kiterjedt QA ellenőrzőlista készítésével, kézi futtatással. De azt gondolom, hogy a PerfectIt-val érdemes átnézni a legtöbb fordítást. 14 napos ingyenes próbahasználatra van lehetőség, és a fizetős verzió 99 dollár.

Olvasók, bármilyen visszajelzés a PerfectIt-ről vagy más szerkesztési eszközökről?

“Nagyon sok munkát kapok egy ügyféltől”: probléma?

Fordítás 0/24-ben

“Nagyon sok munkát kapok egy ügyféltől. Aggódnom kellene?”

Ez egy olyan kérdés, amelyet gyakran hallok a szabadúszóktól, különösen az ügynökségeknél dolgozóktól. Az az ügyfél, aki 50%, 60% vagy akár 80%-ot tesz hozzá a jövedelmedhez, problémát jelent?

Egyrészt a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkatársak jövedelmük 100% -át egy “ügyféltől” kapják, a munkáltatójuktól. És manapság sok fizetett munkahely nem sokkal stabilabb, mint egy szabadúszó ügyfél. Ez a munkavállaló minimális felmondási idővel és minimális végkielégítéssel elengedhető, ami őt jövedelem nélkül hagyja. Egy ideális világban mindannyiunknak 20 ügyfél jutna, akik mindegyike jövedelmünk 5% -át biztosítaná, hogy kedvesek és sokszínűek legyünk, de az igazi szabadúszó világ nem mindig működik így.

Néha van olyan kliens, aki rengeteg érdekes munkát küld neked, jól fizet, és könnyű vele dolgozni; talán van értelme hagyni neki, hogy dominánssá váljon az ügyfél-portfóliódban. Ráadásul a kevesebb ügyfél általában több kiszámlázható időt jelent. Megismerheted az ügyfelek fejlődését, így kevesebb időt fordíthatsz a tárgyalási díjakra és az átfutási időkre, megismerheted az ügyfél preferált stílusát is, stb.

Másrészt viszont egy domináns ügyfél veszélybe sodorhat. A következő eset tavaly történt velem. Körülbelül 2010-ben kezdtem, kis projekteket fordítottam egy közvetlen ügyfél számára, és az évek során a munka öt számjegyűre emelkedett. Nem volt domináns ügyfél, de jelentős volt. És akkor egy nap (hallja a hátborzongató baljós zenét a háttérben?), E-mailt küldött nekem, hogy közölje, hogy egy alkalmazott részmunkaidős pozícióba való felvétele során talált egy angol anyanyelvűt, aki szintén dolgozott fordítóként.

Úgy döntött, hogy felveszi ezt a személyt teljes munkaidőben, és beleveszi a fordítást a munkakörébe. Tehát, szó szerint egyik napról a másikra ez az ügyfél öt számjegyről mindössze évente pár száz dollárra csökkent (amikor a belsős kolléga nem elérhető vagy túlterhelt).

Az erőfölénnyel rendelkező ügyfelek további kockázatai a következők:

Megkérnek, hogy csökkentsd a díjadat, és te azon aggódsz, hogy csökken a jövedelmed, ha igent mondasz, de elveszíted az ügyfelet, ha nemet. A munkamennyiség hirtelen csökken, ha a domináns ügyfél egy ügynökség, és elveszítik azt a végfelhasználót akinek dolgozol. Túlságosan kényelmesen érzed magad ezzel az ügyféllel; nem frissíted a marketing anyagokat vagy a tervet, mert úgy érzed, biztonságban van a kapcsolatod az ügyféllel. Teljesen elveszíted az ügyfelet, ha csődbe megy, visszavonul, a fő kapcsolattartó távozik stb.

Szóval mit lehet tenni? Íme néhány javaslat, és kérjük, adja hozzá saját megjegyzéseit.
Ha van domináns ügyfeled, győződj meg róla, hogy szándékos döntés, nem pedig passzív. Ha szándékosan azt mondod: “Úgy döntöttem, hogy jövedelmem 80% -át ettől az ügyféltől szerzem meg X, Y és Z okok miatt”, ez teljesen más, mint a “Jó ég… Mennyit kerestem tőlük tavaly?” És most megszűnnek? Hozz létre egy alapot a vállalkozásodnsk a szűkösebb napokra. Amikor elvesztettem a fontos ügyfelemet, valójában nem pánikoltam. Kellemetlen volt, mert nagyon szerettem nekik dolgozni, de tudtam, hogy pénzhez juthatok az üzleti megtakarítási számlámból, ha szükségem lenne rá (mert kényszerítem magam, hogy befizessek a puffer alapba pont egy ilyen alkalomra). A szűkös napokra szánt alap megmenthet a fent említett dilemmától, ahol úgy érzed beleragadtál egy rossz helyzetbe egy olyan klienssel, aki nem hajlandó fizetni a díjadat.
Legyen egy B terved. Ha a domináns ügyfeled holnap elküldene, mit tennél? Rendben van a marketing anyagod? Milyen ügyféllel akarod helyettesíteni őket? Ha a munkafolyamatod 80% -át újraépítenéd a semmiből, mit szeretnél csinálni?
Ha a domináns ügyfél egy ügynökség, fordíts figyelmet arra, hogy honnan származik a munkád. Egy vagy több végfelhasználóról van szó? Ha egy végfelhasználó van, kétszeresen kockázatos helyzetben vagy, mert nemcsak az ügynökség viszontagságainak vagy kitéve, hanem annak is, ha esetleg elveszítik a végfelhasználót. Ha több végfelhasználónak dolgozol, a dolgok kicsit biztonságosabbak.

Összefoglalva, nem ellenzem teljesen a domináns ügyfél gondolatát. De céltudatos döntésnek és nem passzívnak kell lennie, és szükséged van a) puffer pénzre ha elveszíted az ügyfelet, és b) egy tervre, hogyan találhatsz új munkát, ha/amikor ez megtörténik.

Olvasók, nektek van olyan történetetek domináns ügyfelekről, amelyet megosztanátok?

A fejlett technológia egyenlő a fejlett fordítási szolgáltatásokkal

Bilingua Budapest

Napjainkban a technológiai iparág gyorsabban növekszik, mint a korábbi években bármikor. Gondoljunk a telefonokra. Míg a vezetékes verzió 137 év alatt érte el az 1,14 milliárd felhasználót, a mobiltelefonnak mindössze 30 évbe tellett, hogy elérjen több mint 6 milliárd felhasználót, és ha már erről van szó, a Facebooknak csak 8 évre volt szüksége az 1 milliárd felhasználó eléréséhez.

Mindezeket figyelembe véve, a technológiai iparágak is gyorsan meghódítják a külföldi piacokat, szélesebb fogyasztói bázist keresve. De minden olyan nagyvállalatnak, amely a termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatban globálisan gondolkodik, lokálisan is kell gondolkodnia és cselekednie. Vegyük például a Nokiát és a “Lumia” nevű mobiltelefonjukat. Annak ellenére, hogy túlságosan is sok időt töltöttek a név kiválasztásával, amely majd globálisan meg fog jelenni, néhány spanyol ajkú anyanyelvi beszélő volt szíves rámutatni arra, hogy a nem túl távoli múltban a “Lumia” a helyi szlengben “prostituált”-at jelentett. És mi a helyzet a skandináv Electrolux márkával, amely (egy időben) megpróbálta eladni az extraerős porszívóját egy olyan szlogennel, amelyet szó szerint fordítottak angolra? “Semmi sem olyan szívás, mint az Electrolux!” Vagy vegyük a “Zero Wing” egyszer- ez- is- népszerű-volt- Japánban videojátékot, amit az eredeti japán nyelvről fordítottak angol nyelvre, hogy bedobják az amerikai piacra. Ezen játék beszélgetéseiben olyan párbeszédek hangzottak el, mint például: “az összes bázisod lenni hozzánk” – csak vicces volt, eladható nem.

Mivel a gyakorlati fordítás meglehetősen összetett lehet a technológia számára, a vezető tech vállalatok a professzionális technológiai fordítási szolgáltatásoktól függnek, hogy elérhessék és felkelthessék a világ sokszínű népességének figyelmét. Egy megbízható és jól képzett fordítói szolgáltatóval ezek a vállalatok képesek leküzdeni a multikulturális akadályokat és versenyre kelni a globális piacokon. Tudják, mennyire fontos, hogy támaszkodhassanak egy olyan fordítóirodára, amely rendelkezik megfelelő szaktudással és készségekkel, amikor a technológiai szektor bonyolult fordításain dolgozik, kezdve a legegyszerűbb termékinformációktól a szoftverek és alkalmazások külföldi mobileszközökre történő fordításáig.

Tehát ha Ön érintett a tech iparban, és globálisan gondolkozik, fontolja meg ezeket a lényeges tényezőket, amelyek meghatározhatják sikerét vagy bukását, amikor más márkákkal versenyzik az egész világon:

– Olyan nyelvészek szakértelmét használja, akik célnyelvi anyanyelvűek, és bizonyítottan gyakorlottak a technológiai fordítások elvégzésében, vagy a helyi technológiai iparban működnek.

– Ragaszkodjon ahhoz a fordítási szolgáltatóhoz, amelyet ismer, és amelyben bízik, hogy elvégzi az Ön termékének / cégismertetőjének fordítását, megegyezés szerint, a költséglimitek betartásával. Ez egyben lehetővé teszi az egységesített “lokalizációs” folyamatot is – az összes résztvevő megismerkedik az üzleti szabályzattal és automatikusan alkalmazza azokat, valamint a jelenleg aktuális és a jövőbeli fordítási munkákhoz vagy projektekhez kapcsolódó összes lépéssel és folyamattal is tisztában lesz.

Ha ezeket a szempontokat figyelembe vészi nyugodt lehet, hogy a technológiai fordítása pontos lesz, és mentes a kulturális és nyelvi hibáktól.

Kultúra és kommunikáció

Bilingua Translation Agency

A kultúra és a kommunikáció messze az egyik legelterjedtebb témája a fordításoknak. A nyelv sokat mondhat egy emberről, és arról, hogyan kommunikál másokkal. Gyakran sok ember hajlamos arra, hogy másokat saját normái alapján ítéljen meg, saját szemszögéből és perspektívájából. Azt mondhatjuk tehát, hogy a kommunikációnak része az összes olyan folyamat és gyakorlat, amely által a fordítást eszközül használva, a kulturális kontextusban értelmet nyernek az olyan fogalmak, mint a hit, a vallás, az értékek, az attitűdök és szokások. Ennek eredményeképpen a modern technológia és az utazás-központú életstílus fontos tényezővé vált a nemzetközi tudatosság terén. A globalizáció szükségessé tette, hogy hatékonyan integrálják a kultúrát és a kommunikációt az üzleti világba. A turizmus, amely a globalizáció egyik fontos ágazata, hatalmas szerepet játszik az ilyen változások megértésében.

Az idegenforgalomról folytatott diskurzusban kiemelhetjük, hogy jelentős szemiotikai szempontot képvisel, azaz lényeges, hogy hogyan értelmezik a szöveges vagy vizuális jeleket a különböző társadalmakban. Ez a szemiotikai sajátosság segít azonosítani az úti célokat, a fogadó közösségeket és a turistákat. Az idegenforgalomban használt nyelv egyik legfontosabb szempontja a szociológiai szemlélet, amelyet különösen a média befolyásol, és napjainkban a közösségi média is kiemelt érdeklődést tanúsít iránta. Így az írott, vizuális és audió leírások hatékony fordítása lehetővé teszi, hogy a mindenkori vendégeket tényleges ügyfelekké alakítsák, ha sajátos igényeik teljesülnek.

Az idegenforgalom kommunikációjának négy fő aspektusa az eredetiség, az ismeretlenség, a játék és a konfliktus. Ezeket használják a különböző kultúrákban a hatalmi viszonyok és a hagyományos gyakorlatok ábrázolásában. A célpontok és látnivalók hitelességét kereső turisták olyan kiadványokban fognak keresgélni, amelyek tartalmazzák a “tényleges”, a “valódi” és a “hiteles”, hívószavakat, míg az ismeretlenség állandó és egzotikus csábítást jelent. A bemutatott úti cél különlegessége az az, amit Dann a “Turizmus nyelve: szociolingvisztikai szempontból” című könyvében leír. A játékfunkció viszont gyakran „képernyőként” ábrázolja a kultúrákat, melyeknek célja a vendégek szórakoztatása, és ez a vendéglátók és a turisták között gyakran konfliktust eredményezhet abban a tekintetben, hogy hogyan jelenítik meg a különböző történelmi korokat.
A szervezeteknek termékeiket és szolgáltatásaikat ügyfeleik specifikációjához kell igazítaniuk, mivel ez illeszkedik a szélesebb marketing és hirdetési stratégiákhoz, ugyanis a fogyasztókat valószínűleg befolyásolja az általános környezetük. A kulturálisan érzékeny vállalkozások nagyobb arányban sikeresek, mint társaik. Ez azért van így, mert a kulturális megértéssel nem rendelkező vállalatok nem képesek hatékonyan kommunikálni ügyfeleikkel, ami bizalomhiányhoz, tartózkodáshoz és a közösség elutasításához vezet. Ennek egyik példája a Starbucks kávé vállalat, amely elmulasztotta megérteni az ausztrál kávézói kultúrát, és megpróbálta ráerőltetni az európai kávézási szokásokat egy olyan célpiacra, amelynek más igényei voltak, azért, hogy megkülönböztesse magát más cégektől. Ennek eredményeképpen 2008-ban számos Starbucks üzletet zártak be Ausztráliában.

Ezért az idegenforgalmi anyagokban az érkező és a fogadó nyelvek megfelelő fordítása elengedhetetlen a konfliktusok elkerülésének érdekében, mivel világszerte egy mélyebb nemzetközi tudatossághoz csatlakozva a különböző kulturális és kommunikációs változatok diverzitása megőrizhető. Az elégséges tőkével rendelkező cégek akár ügynököket is bérelhetnek, hogy kivitelezzék a nyelvi fordításokat, megkímélvén magukat a hatalmas veszteségektől és kínos helyzetektől. Bár az emberekről nem mindig látszik azonnal, hogy más kultúrából érkeztek, fontos, hogy a vállalkozások alkalmazkodni tudjanak ügyfeleik igényeihez annak érdekében, hogy sikeresek legyenek a gyors tempójú üzleti világban.