„Nagyon sok munkát kapok egy ügyféltől. Aggódnom kellene?”
Ez egy olyan kérdés, amelyet gyakran hallok a szabadúszóktól, különösen az ügynökségeknél dolgozóktól. Az az ügyfél, aki 50%, 60% vagy akár 80%-ot tesz hozzá a jövedelmedhez, problémát jelent?
Egyrészt a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkatársak jövedelmük 100% -át egy „ügyféltől” kapják, a munkáltatójuktól. És manapság sok fizetett munkahely nem sokkal stabilabb, mint egy szabadúszó ügyfél. Ez a munkavállaló minimális felmondási idővel és minimális végkielégítéssel elengedhető, ami őt jövedelem nélkül hagyja. Egy ideális világban mindannyiunknak 20 ügyfél jutna, akik mindegyike jövedelmünk 5% -át biztosítaná, hogy kedvesek és sokszínűek legyünk, de az igazi szabadúszó világ nem mindig működik így.
Néha van olyan kliens, aki rengeteg érdekes munkát küld neked, jól fizet, és könnyű vele dolgozni; talán van értelme hagyni neki, hogy dominánssá váljon az ügyfél-portfóliódban. Ráadásul a kevesebb ügyfél általában több kiszámlázható időt jelent. Megismerheted az ügyfelek fejlődését, így kevesebb időt fordíthatsz a tárgyalási díjakra és az átfutási időkre, megismerheted az ügyfél preferált stílusát is, stb.
Másrészt viszont egy domináns ügyfél veszélybe sodorhat. A következő eset történt velem. Körülbelül 2010-ben kezdtem, kis projekteket fordítottam egy közvetlen ügyfél számára, és az évek során a munka hét számjegyűre emelkedett. Nem volt domináns ügyfél, de jelentős volt. És akkor egy nap (hallja a hátborzongató baljós zenét a háttérben?), E-Mail-t küldött nekem, hogy közölje, egy alkalmazott részmunkaidős pozícióba való felvétele során talált egy angol anyanyelvűt, aki szintén dolgozott fordítóként.
Úgy döntött, hogy felveszi ezt a személyt teljes munkaidőben, és beleveszi a fordítást a munkakörébe. Tehát, szó szerint egyik napról a másikra ez az ügyfél hat számjegyről mindössze évente pár tízezer Forintra csökkent (amikor a belsős kolléga nem elérhető vagy túlterhelt).
Az erőfölénnyel rendelkező ügyfelek további kockázatai a következők:
Megkérnek, hogy csökkentsd a díjadat, és te azon aggódsz, hogy csökken a jövedelmed, ha igent mondasz, de elveszíted az ügyfelet, ha nemet. A munkamennyiség hirtelen csökken, ha a domináns ügyfél egy ügynökség, és elveszítik azt a végfelhasználót akinek dolgozol. Túlságosan kényelmesen érzed magad ezzel az ügyféllel; nem frissíted a marketing anyagokat vagy a tervet, mert úgy érzed, biztonságban van a kapcsolatod az ügyféllel. Teljesen elveszíted az ügyfelet, ha csődbe megy, visszavonul, a fő kapcsolattartó távozik stb.
Szóval mit lehet tenni? Íme néhány javaslat
Ha van domináns ügyfeled, győződj meg róla, hogy szándékos döntés, nem pedig passzív. Ha szándékosan azt mondod: „Úgy döntöttem, hogy jövedelmem 80% -át ettől az ügyféltől szerzem meg X, Y és Z okok miatt”, ez teljesen más, mint a „Jó ég… Mennyit kerestem tőlük tavaly?” És most megszűnnek? Hozz létre egy alapot a vállalkozásodnak a szűkösebb napokra. Amikor elvesztettem a fontos ügyfelemet, valójában nem pánikoltam. Kellemetlen volt, mert nagyon szerettem nekik dolgozni, de tudtam, hogy pénzhez juthatok az üzleti megtakarítási számlámból, ha szükségem lenne rá (mert kényszerítem magam, hogy befizessek a tartalékalapba pont egy ilyen alkalomra). A szűkös napokra szánt alap megmenthet a fent említett dilemmától, ahol úgy érzed beleragadtál egy rossz helyzetbe egy olyan klienssel, aki nem hajlandó fizetni a díjadat.
Legyen egy B terved. Ha a domináns ügyfeled holnap elküldene, mit tennél? Rendben van a marketing anyagod? Milyen ügyféllel akarod helyettesíteni őket? Ha a munkafolyamatod 80%-át újraépítenéd a semmiből, mit szeretnél csinálni?
Ha a domináns ügyfél egy ügynökség, fordíts figyelmet arra, hogy honnan származik a munkád. Egy vagy több végfelhasználóról van szó? Ha egy végfelhasználó van, kétszeresen kockázatos helyzetben vagy, mert nemcsak az ügynökség viszontagságainak vagy kitéve, hanem annak is, ha esetleg elveszítik a végfelhasználót. Ha több végfelhasználónak dolgozol, a dolgok kicsit biztonságosabbak.
Összefoglalva, nem ellenzem teljesen a domináns ügyfél gondolatát. De céltudatos döntésnek és nem passzívnak kell lennie, és szükséged van a) tartalék pénzre ha elveszíted az ügyfelet, és b) egy tervre, hogyan találhatsz új munkát, ha/amikor ez megtörténik.
Olvasók, nektek van olyan történetetek domináns ügyfelekről, amelyet megosztanátok?